vrijdag 5 oktober 2018

Hokus pokus pimpolini, wij zijn klaar voor circus Picolini!!!

Iedereen wist het al, we krijgen op school bezoek van een heus circus.
Vooraf werken we in de klas dus rond thema circus.

Als start bekijken we een filmpje waarin we zien dat er iets zal worden gebouwd......

In het filmpje zien we vooral dat er eerst een grote vrachtwagen komt en die heeft iets mee. 'Ladderstokken'.
Deze ladderstokken worden rechtgezet als basis voor de circustent.
Zo gezegd, zo gedaan, we bouwen met stroken papier, terwijl we nog eens naar het filmpje kijken.


Vervolgens is het doek voor de tent aan de beurt.
We bekijken eerst prenten van heel wat circustenten. Daarop zien we vaak een patroon van strepen. Dus wij proberen ook met verf een patroon van strepen te maken.


Tijdens dit thema is er een nieuw hoekje aanwezig in onze klas. Een mini circustent met een clown die mbhv vingerpopjes verhaaltjes verteld. De kleuters mogen dit ook uitproberen in het circushoekje.


Bij het bekijken van al die circustenten zagen we dat niet alle circustenten gelijk zijn. In de volgende oefening sorteren we de grote en de kleine tenten. De kleine tenten zijn voor het kleine clowntje, de grote tenten voor de grote clown.


We spelen ook met Jules verstoppertje. Zit Jules nu IN de tent of UIT de tent. We luisteren daarna goed naar de opdracht van de juf om te weten waar de leeuw, bumba,.... moeten zitten. IN of UIT de tent.


We leren een liedje over het circus waarin we zingen dat de clowntjes gek doen in het circus, dat de leeuwtjes hard brullen en dat de ballerina's in het rond dansen.

De leeuwtjes spreken ons meteen aan. Dus hebben we het in de klas verder over de leeuwtjes.
We bekijken leeuwen op foto en zien dat die wel veel haar hebben. Niet alleen vanboven op hun kop zoals wij vanboven op ons hoofd, maar overal. Vanboven, vanonder en ook opzij.


Met hulp van verf en een vork stempelen we de leeuw zijn haar helemaal rond zijn kop.


Op een filpmje zien we dat de leeuwen in het circus allerlei trucjes doen: door de hoepel springen, en wanneer ze moeten wachten zitten ze op een ton.


Maar in onze klas zit er een gekke leeuw. Kijk eens, zit de leeuw OP de ton? Of ONDER de ton?
Of misschien NAAST de ton?


Op deze speelse manier leren we de begrippen OP, ONDER en NAAST.


We maken nog een leeuwtje door te schrijven. Jaja je leest het goed, we zijn bezig met schrijven wanneer we leren om over de lijn van de juf te tekenen. En daarna schrijven we ook zelf veel haren voor de leeuw. Dit is al een eerste aanzet in het leren schrijven.


Onze meisjes voelen zich vooral aangesproken door de ballerina's in het lied. Zij merken op foto's dat ballerina's vaak mooie rokjes aanhebben.
Met behulp van een helpende hand in onze klas schilderen we een rokje voor onze ballerina door te stempelen met ons hand.
Eerst schilderen we verf op ons hand, hihi dat kriebelt,

 en daarna drukken we ons hand af.


De ballerina's brengen ook magie in ons klasje.
Ik kreeg 2 muziekdoosjes te pakken, waarvoor Dank aan de kindjes die dat wilden meebrengen.
Dit magische doosje kreeg de hele klas muisstil..... Wow.
Doosje OPEN, doosje DICHT.




En niet te vergeten. Tussendoor oefenden we onze nummertjes die we zullen brengen in het heuse circus van circus Picolini.

We zijn er helemaal klaar voor en kunnen haast niet meer wachten tot zaterdag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten