zondag 20 januari 2019

Mjammie pizza!!!


Onze allerbeste wensen voor het nieuwe jaar!!!

Na de vakantie starten we een nieuw thema. Nl Thema: wij bakken de lekkerste pizza's!
Maar dat verklappen we nog niet meteen.
Misschien hebben jullie in de vakantie en met de feestdagen wel heel wat lekkere dingen gesmuld.
Jules en juf Linda ook, maar nu zitten we met een probleem. We kunnen niet meer kiezen wat we nu nog willen klaar maken. 
Wat lusten jullie graag? Of niet graag?
We krijgen van de juf een foto van een leeg bord en gaan in folders op zoek naar wat we graag lusten. Hierbij komt heel wat woordenschat rond voeding aan bod.
En meteen krijgen we heel wat impulsen om te gaan koken in de huishoek. Nog wat echte kommen en pannen erbij en we zijn al meteen echt aan het koken.
 Wie lust taart?

Juf Inge vertelt dat ze met haar kleuters pizza gaat bestellen. Willen wij soms mee eten?
Tuuuuuurlijk. De pizzakok komt op donderdag pizza's brengen. Ok, dan moeten we de tafel klaar maken. Maar wat hebben we nodig om pizza's te kunnen eten?
We gaan mind mappen: dwz we vertellen wat we al weten en vullen de info aan met wat we verder te weten komen.
De juf tekent een tafel en tekent wat de kleuters denken dat er op de tafel nodig is om pizza te eten.
In boekjes, folders, op foto's en de pc zoeken we meer info.


 Zo tekenen we samen verder wat we nog meer te weten zijn gekomen.

We hebben een placemat, onderlegger nodig. 
Met verf en enkele materialen en bijhorende technieken versieren we elk onze eigen onderlegger. Ieder maakt zijn eigen creatie.


Ga je schilderen met penselen?

 Of rollen met de verfrol?

Of misschien kammen met de verfkam?

 Of doppen met de doppers?

Een combi van deze materialen en technieken zorgt ervoor dat geen enkele onderlegger hetzelfde is.



Met de plasticine gaan we exploreren en experimenteren. We maken een pizza, kaas, ...


Door het aflezen van een plan en het naleggen van een plan bepalen we waar op onze onderlegger alles moet komen. Waar moet het bord? En onze vork?....


En dan is het zover. Donderdag. Dmv de 1-1 relatie toe te passen zorgen we ervoor dat iedereen een bord, vork, mes en drinkbeker heeft op zijn onderlegger. En voor de kindjes van juf Inge proberen we de 1-1 relatie toe te passen maar zonder vb. Bij elke stoel 1 bord, 1 vork, enz...





En dan tot slot: op elk bord een serviette.



Dan is het zover: de pizzakok brengt pizza's!! Wat was me dat lekker smullen. Alle pizza's waren op! Met krot en mot, zoals ze zeggen.

  Nadien spelen we verder met enkele van deze impulsen:

- Met een reuze grote tv in de klas bekijken we de cup song en spelen we dat na.



- Adhv voorbeelden dekken we de tafel en passen ook hier de 1-1 relatie toe.





- De pizzakok bracht de pizza in een doos met zijn auto naar ons.


En daarna gaan we over naar de vraag: hoe heeft die pizzakok die pizza's nu gemaakt?
We bekijken een film
Hop, alweer wat bijgeleerd en heel wat nieuwe spelimpulsen.

Deeg kneden, rollen, groter maken.



Als we een pizzakok willen worden hebben we een koksmuts nodig. We kiezen en plakken heel wat versiering op een strook. Daarvan maakt de juf een koksmuts voor iedereen.


De pizza moet gebakken worden in de oven. Met een lange stok stop je de pizza er in of haal je hem er uit. We bouwen ovens en spelen dit na.





We beleggen heel wat pizza's. In de kurkenbak, in de zandbak.


We lezen flyers, foto's,.... en bestellen zo een pizza met beleg naar keuze: champignon, kaas, salami, paprika, ananas,....


In de keuken van de pizzakok horen we heel wat keukengeluiden. We experimenteren.



Door het proces in het filmpje stap voor stap te gaan nabootsen maken we onze eigen speelpizza.

 Klei kneden, rollen, groter maken.


Saus schilderen.


En de pizza beleggen.


Op de i pad spelen we een spelletje met een pizza app. Ook hier oefenen we stap voor stap om een pizza te maken. Deeg, saus, beleg, oven.


Samen met de juf en adhv receptjes tellen we het beleg voor de pizza.



En wanneer de pizza klaar is moeten we hem snijden. Dat doet de pizzakok met een rolmes.
Een rolmes, rollen met een mes, dat moeten we ook eens uitproberen.


En tot slot laten we zien dat we volleerde pizzakoks zijn. 
We maken en bakken echt onze eigen mini pizza.


We smeren saus, beleggen de pizza en onder begeleiding van de juf bakken we hem in de oven.



Mjammie!!!!

Woordenschat bij dit thema: hier

Geen opmerkingen:

Een reactie posten